Najlepsza ochrona dla dzieci – co podawać, by wzmocnić odporność? Witamina C

najlepsza-ochrona-dla-dzieci-co-podawac-by-wzmocnic-odpornosc

Dzieci zawsze będą pełne energii i ciekawe świata. Wszędzie jest ich pełno i nie zawsze da się za nimi nadążyć. Chociaż rodzice pragną dla nich jak najlepszej ochrony to nie są w stanie wszystkiemu zapobiec. Z pewnością niejednym z nich zdarzyło się, że ich dziecko, pełne entuzjazmu i chęci do zabawy, w trakcie deszczu wybiegło na zewnątrz dość niesfornie ubrane, a po wszystkim wróciło przeziębione. Choroba chorobą, ale dla dziecka jest to jeden z lepszych sposobów na spędzenie czasu i nie powinno się mu tego zabraniać. W ten sposób można zapewnić mu naprawdę wspaniałe wspomnienia. Warto jednak zadbać o odpowiednią ochronę. Rozwiązaniem jest witamina C. Dla dzieci często lepsza jest ta w formie tabletek ze względu na jej smak i przyjemny kolor. Lecz czy jest to na pewno skuteczne?

Suplementy, ich działanie oraz witamina C w naturze

Maluchy lubią marudzić i wybrzydzać jeśli chodzi o jedzenie. Trudno jest je nakłonić do spożycia zdrowych warzyw. Z tego względu rodzice zaopatrują się w tabletki, które podają dzieciom, aby nie doszło u nich do niedoboru jakichś składników odżywczych. Tak samo jest w przypadku witaminy C (kwasu askorbinowego). Jest to najpopularniejsza witamina, kojarzona najczęściej odpornością organizmu.

Dlatego często się po nią sięga przy walce z przeziębieniem, infekcjami lub profilaktycznie. Według naukowców jest to jednak zbędny wydatek. Najlepsza jest bowiem naturalna witamina C. Dla dzieci może nie być powodem do radości, gdy nauczone do tabletek będą musiały z nich zrezygnować. Aczkolwiek badania mówią, że wspomniana witamina jest  wystarczająca, gdy przyjmuje się ją z pokarmem. Warto więc popracować nad apetytem potomstwa.

Jakie więc produkty są źródłem kwasu askorbinowego? Przede wszystkim warzywa i owoce. Powszechnie znany jest fakt, iż to w cytrusach znajduje się jej najwięcej. Prawda wygląda jednak trochę inaczej. W czarnej porzeczce bowiem jest trzy razy więcej witaminy C niż w cytrynie. Do innych jej źródeł należą między innymi: warzywa kapustne, papryka (zwłaszcza żółta), pomarańcze, brokuł, kiwi, kiszone ogórki i kapusta, truskawki, pomidor, jarmuż.

Lewo- czy prawoskrętna?

Można nieraz usłyszeć o dwóch typach witaminy C. W internecie jest wiele opinii, że zdrowa jest tylko witamina C lewoskrętna. Dla dzieci i dorosłych więc prawoskrętna jest absolutnie niewskazana, ponieważ jest nieskuteczna, a nawet szkodzi. Jest to jednak mit i chwyt marketingowy. Wynika to głównie ze złego interpretowania nazwy „kwasu L-askorbinowego”, nieznajomości pojęć „konfiguracji względnej” i „skręcalności optycznej” oraz rozpowszechniania fałszywych informacji przez firmy farmaceutyczne.

W rzeczywistości witamina C jest prawoskrętna. Może ona występować jako kwas L-askorbinowy (który jest lepiej przyswajalny) lub D-askorbinowy. „L” oznacza konfigurację tej witaminy i jest skrótem od łacińskiego słowa „laevus”, znaczącego „lewy”. Należy więc wiedzieć, że w suplementach jest tylko jedna witamina C w postaci kwasu L-askorbinowego. Jest nie tylko lepiej przyswajalny, ale i opłacalny w produkcji, dlatego mało prawdopodobne jest spotkanie kwasu D-askorbinowego.

notatka