Kwasy omega 3 – dla sportowców i nie tylko

kwasy-omega-3-dla-sportowcow-i-nie-tylko

Uprawiając jakikolwiek sport, warto odpowiednio wpływać na swój organizm. Każdy podjęty wysiłek wymaga tego, by uzupełnić później nadwątlone siły odpowiednią dostawą składników odżywczych. Bardziej niż kiedykolwiek trzeba też dbać o dostęp do wysokiej jakości żywności i suplementów. Jedną  z substancji wskazanych do przyswajania przez sportowców są kwasy tłuszczowe omega 3. Dostępne są na przykład w postaci tabletek zawierających odpowiednią ilość tego cennego składnika.

Dlaczego warto sięgnąć po tabletki omega 3?

Suplementowanie kwasów omega 3, na przykład w postaci tabletek, pozwoli doposażyć organizm w potrzebne mu składniki. Kwasy omega 3 to grupa kwasów odpowiadających za redukowanie powstałych ognisk zapalnych we krwi, wśród których wymienia się kwas dokozaheksaenowy czy eikozapentaenowy. Stany zapalne zdarzają się nadzwyczaj często, a dzięki wdrożeniu suplementacji można je zredukować i złagodzić. Im więcej wysiłku podejmowanego na co dzień i im większe obciążenie organizmu, tym więcej może być różnych zapaleń – zastosowanie kwasów omega 3 gwarantuje pozbycie się tego problemu i dodatkowo przyspieszenie zdolności regeneracyjnych organizmu.

Między innymi dlatego tabletki lub inne preparaty zawierające wyodrębnione kwasy omega 3 są idealne dla sportowców. Nie jest to jednak jedyna grupa mogąca zyskać z suplementacji wspomnianych składników. Warto pomyśleć o przyjmowaniu nasyconych kwasów tłuszczowych podczas poważnych chorób autoagresywnych, jak również wywołanych przez bakterie i wirusy.

Dodatkowe właściwości kwasów omega 3

Dzięki przyjmowaniu kwasów omega 3 można zmniejszyć objawy alergii – zachodzi to dzięki wytłumianiu reakcji organizmu na dany alergen. To jednak nie wszystko, co mają do zaoferowania te cenne substancje. Jest ich kilka różnych rodzajów, dlatego też interesując się ich optymalnym wykorzystaniem, warto poznać możliwości poszczególnych kwasów. Po inne sięgniemy, potrzebując zapasów energii, po inne – szukając leku na trwający stan zapalny. Wybór odpowiednich właściwości będzie wpływał też na to, po jaką dietę sięgniemy, żeby móc np. pominąć suplementację preparatami i przyswajać kwasy bezpośrednio z pożywienia.

Kwasy omega 3 a dieta dla sportowca

Osoby aktywnie uprawiające jakiś sport nierzadko sięgają po możliwości ukryte w specjalnie stworzonych dietach. Wbrew pozorom taką dietę jest dość łatwo skonstruować, stawiając na owoce morza i ryby, które zawierają kwasy omega 3 i omega 6, a także mnóstwo dodatkowych składników – na przykład witaminę A. Bogate w niezbędne kwasy są również różnego rodzaju oleje, na przykład rzepakowy lub sojowy (nie wszystkie oleje posiadają akurat kwasy omega 3, więc warto sprawdzać skład), masło, orzechy.

Jak widać, dieta może być bardzo ciekawa, smaczna i oryginalna. Podejmując plan wdrożenia diety dla sportowca, trzeba jednak robić to pod ścisłą kontrolą lekarza lub specjalisty dietetyka. Łatwo bowiem albo wpędzić się w nadmiar wspomnianych kwasów (a to może np. skończyć się skłonnością do krwotoków lub innymi konsekwencjami), albo też pogorszyć swój stan, gdy cierpi się na chorobę taką jak cukrzyca czy niewydolność serca.

notatka