Dla seniora – co spożywać by nabrać apetytu?

dla-seniora-co-spozywac-by-nabrac-apetytu

Starzenie się człowieka jest nieodłącznym i nieuchronnym elementem życia ludzkiego. Każdego to kiedyś czeka. Niestety, ciągnie to za sobą wiele nieprzyjemności, gdyż organizm nie jest już tak silny. Różne choroby i dolegliwości zawsze będą się kojarzyć z tym okresem. Jedną z wielu przypadłości jest brak apetytu. Jest to dość niebezpieczne u osób starszych, ponieważ już osłabiony organizm dodatkowo zostaje wyniszczany w wyniku braku pożywienia, a co za tym idzie, składników pokarmowych. W efekcie osoba taka staje się jeszcze bardziej słabsza i narażona na wiele problemów ze zdrowiem. Można temu na szczęście zaradzić. Natura ma bowiem do zaoferowania witaminy na apetyt. Wystarczy zacząć je regularnie dostarczać do organizmu z pokarmem lub w postaci suplementów, żeby przywrócić chęć do jedzenia. Wraz z tym poprawi się komfort życia, odporność i ogólny stan zdrowia. Jakie więc są to witaminy i co jest ich źródłem?

Brak apetytu u osoby starszej – przyczyny

Istnieje bardzo wiele przyczyn powstawania tego problemu. Może to być między innymi skutkiem ubocznym przyjmowanych leków. Lecz nie tylko. Zdarza się, że również osoby trzecie mają w tym swój bierny udział. Starsi żyjący w samotności nie mają już przyjemności z jedzenia, dlatego z niego rezygnują. Dzisiejszy świat jest bardzo zabiegany. Młodzi ludzie w pogoni za karierą wyjeżdżają w odległe części świata zostawiając swoich najbliższych. Często z braku czasu i zbyt dużej odległości nie odwiedzają zbyt często swoich rodziców czy dziadków, którzy pozostawieni sami sobie żyją w tęsknocie i smutku.

Inną przyczyną może być również niewystarczająca ilość pieniędzy. Lekarstwa nieraz pochłaniają niemal całą emeryturę. W efekcie ludzie starsi nie mogą pozwolić sobie na zróżnicowaną dietę i kupują te same i najtańsze towary pozwalające im przeżyć. Taka powtarzająca się dieta także może odbierać apetyt, ponieważ po czasie produkt spożywany w kółko staje się nudny.
Osłabienie organizmu, czyli między innymi gorsze funkcjonowanie jelit i problemy z przegryzaniem pokarmów, również stanowi podłoże tego problemu.

Czego brakuje w organizmie?

Witaminy zdecydowanie mają wpływ na brak apetytu u starszej osoby. Ze względu na niechęć do jedzenia zaleca się zażywanie odpowiednich i sprawdzonych suplementów, jednak trzeba uważać, gdyż witaminy w takiej postaci łatwo jest przedawkować.

Witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, więc ich nadmiar jest wydalany z moczem.

  • Witamina B1 (tiamina) zawarta jest w: produktach zbożowych, mięsie i wędlinach, nasionach roślin strączkowych, ziemniakach, słoneczniku, sezamie, nasionach dyni.
  • Witamina B6 (pirydoksyna) występuje w: roślinach strączkowych, pełnych ziarnach zbóż, rybach, mięsie, warzywa (sałata, botwina, szpinak, pietruszka, koper, kapusta, brokuły i inne liściaste).
  • Witaminę B12 (kobalamina) można znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego: mleko, twaróg, żółte sery, jaja, mięso, ryby oraz drożdże.
  • Witamina A (retinol) jest rozpuszczalna w tłuszczach, więc łatwo jest ją przedawkować gdy nie pochodzi z naturalnego źródła. Znaleźć ją można w: maśle, marchewce, margarynie, wątrobie, tłustych rybach, tranie, dyni, szpinaku, śliwkach, morelach, mleku i jego produktach.
notatka