Dla aktywnych- czym jest glutamina i jak ją dawkować?

dla-aktywnych-czym-jest-glutamina-i-jak-ja-dawkowac

Glutamina to tak zwany cudowny suplement. Obecnie szczególnie grono sportowców stosuje ją, ponieważ wykazuje ona bardzo szerokie działanie prozdrowotne. Mimo to stosują ją także osoby niemające ze sportem zbyt wiele wspólnego. Glutaminę zażywa się, kiedy zbyt duży stres, a także liczne choroby trawią nasze ciało. Przeciążony organizm reaguje na nią bardzo dobrze, dlatego jest ona tak powszechnie polecana.

Czy, jest L Glutamina?

Jest to jeden z dwudziestu dwóch aminokwasów, których zadaniem jest budowanie białka. Glutaminę zalicza się do aminokwasów endogennych, które również wytwarza nasz organizm. Nie ma zatem potrzeby dostarczania jej do swojego ciała wraz z pożywieniem. Mimo wszystko jej niedobory spowodowane wyżej wymienionymi czynnikami zmuszają nas właśnie do tego, by już stworzoną glutaminę w postaci syntezy zawartej w aminokwasie regularnie zażywać.

Glutamina- działanie

Jeśli chodzi o glutaminę, odgrywa ona bardzo wazą rolę w naszym organizmie. Jest ona składnikiem białek, a więc i naszych tkanek. Dzięki jej udziałowi może ponadto dojść do metabolizmu azotu, a także usuwania jakże szkodliwego amoniaku. Dzięki nim można także liczyć na ustabilizowanie się poziomu kwasów i zasad w ludzkim ciele. To jednak tylko początek listy pozytywnych stron tego suplementu. Jego następnym atutem są właściwości regeneracyjne, a także anty-kataboliczne. Te ostatnie szczególnie duże znaczenie mają u sportowców, którzy niejednokrotnie są zmuszeni do nadmiernego wysiłku fizycznego. Dzięki glutaminie dochodzi również do stymulacji odbudowy białek w mięśniach dzięki zwiększeniu produkcji azotu. Jeśli chodzi o wspomniany już katabolizm mięśniowy, następuje jego redukcja, ponieważ glutaminę nasze ciało wykorzystuje jako dodatkową energię do działania. Jeżeli z kolei jesteśmy osobami, które trawią liczne choroby, możemy dzięki temu suplementowi liczyć na zwiększenie nasze odporności. Ów aminokwas wspomaga proces produkcji glutationu, który zmniejsza ryzyko występowania wielu chorób, a także wspomaga walkę z nimi. Poprawia jeszcze dodatkowo funkcjonowanie naszych jelit oraz mózgu.

Glutamina – dawkowanie

O ile oczywiście glutaminę można dostarczyć swojemu organizmowi z pożywieniem i produktami, jak jajka, mięso i sery, to jednak wciąż może to być poniżej poziomu, który jest dla nas niezbędny. A samym początku suplementacji należy zaczynać od najmniejszej dawki. Najlepiej, jeśli będzie to około 10 gram. Można również tą dawkę rozbić na trzy mniejsze porcje w ciągu całego dnia. Najlepszym wyjściem jest rozpoczęcie suplementacji rano jeszcze przed śniadaniem. Jeżeli trenujemy, z czasem możemy zacząć zwiększać dawkę do 40 gram na dobę. Zawsze jednak pamiętajmy o dzieleniu dawki na mniejsze porcję. Nie można od razu zastosować całości.

L Glutamina – skutki uboczne

We wszystkim należy zachować umiar. Nie można z pewnością stosować glutaminy nieustannie. Może to powodować niepożądane skutki uboczne, jak np. zaburzenie produkcji glutaminy w naszym organizmie. Skutkiem tego jest zwiększenie syntezy glutaminianu oraz amoniaku. Jeśli zaczniemy przyjmować zbyt duże dawki suplementu, możemy nawet doprowadzić do zaburzenia pracy nerek.

notatka