Kompendium wiedzy o witaminach, minerałach i ich wpływie na zdrowie człowieka

Kwasy omega 3 – dla sportowców i nie tylko

kwasy-omega-3-dla-sportowcow-i-nie-tylko

Uprawiając jakikolwiek sport, warto odpowiednio wpływać na swój organizm. Każdy podjęty wysiłek wymaga tego, by uzupełnić później nadwątlone siły odpowiednią dostawą składników odżywczych. Bardziej niż kiedykolwiek trzeba też dbać o dostęp do wysokiej jakości żywności i suplementów. Jedną  z substancji wskazanych do przyswajania przez sportowców są kwasy tłuszczowe omega 3. Dostępne są na przykład w postaci tabletek zawierających odpowiednią ilość tego cennego składnika.

Dlaczego warto sięgnąć po tabletki omega 3?

Suplementowanie kwasów omega 3, na przykład w postaci tabletek, pozwoli doposażyć organizm w potrzebne mu składniki. Kwasy omega 3 to grupa kwasów odpowiadających za redukowanie powstałych ognisk zapalnych we krwi, wśród których wymienia się kwas dokozaheksaenowy czy eikozapentaenowy. Stany zapalne zdarzają się nadzwyczaj często, a dzięki wdrożeniu suplementacji można je zredukować i złagodzić. Im więcej wysiłku podejmowanego na co dzień i im większe obciążenie organizmu, tym więcej może być różnych zapaleń – zastosowanie kwasów omega 3 gwarantuje pozbycie się tego problemu i dodatkowo przyspieszenie zdolności regeneracyjnych organizmu.

Między innymi dlatego tabletki lub inne preparaty zawierające wyodrębnione kwasy omega 3 są idealne dla sportowców. Nie jest to jednak jedyna grupa mogąca zyskać z suplementacji wspomnianych składników. Warto pomyśleć o przyjmowaniu nasyconych kwasów tłuszczowych podczas poważnych chorób autoagresywnych, jak również wywołanych przez bakterie i wirusy.

Dodatkowe właściwości kwasów omega 3

Dzięki przyjmowaniu kwasów omega 3 można zmniejszyć objawy alergii – zachodzi to dzięki wytłumianiu reakcji organizmu na dany alergen. To jednak nie wszystko, co mają do zaoferowania te cenne substancje. Jest ich kilka różnych rodzajów, dlatego też interesując się ich optymalnym wykorzystaniem, warto poznać możliwości poszczególnych kwasów. Po inne sięgniemy, potrzebując zapasów energii, po inne – szukając leku na trwający stan zapalny. Wybór odpowiednich właściwości będzie wpływał też na to, po jaką dietę sięgniemy, żeby móc np. pominąć suplementację preparatami i przyswajać kwasy bezpośrednio z pożywienia.

Kwasy omega 3 a dieta dla sportowca

Osoby aktywnie uprawiające jakiś sport nierzadko sięgają po możliwości ukryte w specjalnie stworzonych dietach. Wbrew pozorom taką dietę jest dość łatwo skonstruować, stawiając na owoce morza i ryby, które zawierają kwasy omega 3 i omega 6, a także mnóstwo dodatkowych składników – na przykład witaminę A. Bogate w niezbędne kwasy są również różnego rodzaju oleje, na przykład rzepakowy lub sojowy (nie wszystkie oleje posiadają akurat kwasy omega 3, więc warto sprawdzać skład), masło, orzechy.

Jak widać, dieta może być bardzo ciekawa, smaczna i oryginalna. Podejmując plan wdrożenia diety dla sportowca, trzeba jednak robić to pod ścisłą kontrolą lekarza lub specjalisty dietetyka. Łatwo bowiem albo wpędzić się w nadmiar wspomnianych kwasów (a to może np. skończyć się skłonnością do krwotoków lub innymi konsekwencjami), albo też pogorszyć swój stan, gdy cierpi się na chorobę taką jak cukrzyca czy niewydolność serca.

Jak poprawić jakość nasienia męskiego?

jak-poprawic-jakosc-nasienia

Czasem kłopoty z zajściem przez kobietę w ciążę nie muszą być związane jedynie z jej osobistymi niedyspozycjami. Równie dobrze mogą być związane z jakością nasienia partnera, których przecież nie można sprawdzić gołym okiem. Zanim udacie się do lekarza warto spróbować naturalnych sposobów na zwiększenie szans zajścia w ciążę. Jeśli zastanawiacie się, jak poprawić jakość nasienia, przeczytajcie poniższe porady. Czytaj więcej

Sposoby na kaca po imprezie – jak zwalczyć „syndrom dnia wczorajszego”

sposoby-na-kaca-po-imprezie

Każda impreza rządzi się własnymi prawami, a picie alkoholu jest jednym z ich bazowych elementów, nie ma co kryć. Następny dzień jest zwykle jednak mocno bolesny  i zwykle wyklucza nas nawet z normalnej egzystencji. Pomijając stężenie alkoholu we krwi, które może następnego dnia jeszcze się utrzymywać, jeśli nieodpowiednio długo wypoczniemy, najbardziej dokuczliwy jest w takich chwilach tępy ból głowy, który czasem wydaje się nie do pokonania.

Są jednak tacy, którzy doskonale znają domowe sposoby radzenia sobie z takim bólem. Sposoby na kaca to najlepsza rzecz, jakiej możesz się dowiedzieć, jeśli faktycznie lubisz imprezować, jeśli przed tobą jakaś większa impreza jak wesele czy sylwester lub gdy zwyczajnie chcesz się ubezpieczyć na przyszłość. Czytaj więcej

Wyciąg z karczocha – wykorzystywany nie tylko w kuchni czy przy odchudzaniu?

wyciag-z-karczocha-wykorzystywany-nie-tylko-w-kuchni-przy-odchudzaniu

Produkty, których dotychczas używaliśmy w kuchni coraz częściej zaskakują nas posiadaniem właściwości oraz charakterystycznych i dobroczynnych cech, o jakich nie mieliśmy wcześniej zielonego pojęcia. Korzystanie z nich jest dla nas nie tyko tanie, ale w wielu przypadkach jest w stanie ochronić nas przed przeziębieniem, sprawić, że będziemy czuć się lepiej we własnym ciele, a czasem zwyczajnie sprawią, że nasz posiłek będzie smaczny, pożywny i jednocześnie wyjątkowy. Czytaj więcej

Czosnek na odporność – domowy sposób

czosnek-na-odpornosc-domowy-sposob

Wraz ze zbliżaniem się nieodwracalnie trudnego dla zdrowia okresu jesienno-zimowego pojawia się coroczny dylemat związany ze znalezieniem najlepszego sposobu na zdrowie oraz wysoką odporność. Jak się okazuje, niekoniecznie trzeba chorować, niekoniecznie trzeba od raz wybierać kompleksowe preparaty witaminowe oraz suplementy – zawsze w pierwszej kolejności warto sięgać po naturalne metody  – na przykład czosnek na odporność  to jeden z najstarszych sposobów oraz – wciąż – najskuteczniejszy w walce z drobnoustrojami i w ochronie naszego organizmu. Jeśli dodać do tego ubieranie się adekwatne do temperatury  i odpowiednią dietę, przepis na zdrowie w czasie zimy mamy gotowy. Czytaj więcej

Suplementy diety na stawy – skuteczna regeneracja

suplementy-na-stawy-skuteczna-regeneracja

Nasze stawy bardzo często ulegają różnego rodzaju kontuzjom, czy to podczas uprawiania wysiłkowych treningów, często ponad nasze możliwości, czy podczas zawodowego uprawiania jakiegoś sportu, czasem również na skutek urazów, wypadków oraz ze względu na wiek czy stany chorobowe, w przypadku intensywnej pracy fizycznej na polu zawodowym.

To wszystko wskazuje na niezaprzeczalny fakt, że pilnowanie oraz dbanie o nasze stawy jest dzisiaj znacznie ważniejsze niż jeszcze przed kilkoma laty, gdyż w większości za nasze urazy jesteśmy odpowiedzialni my sami, stosując nieodpowiednie diety lub ćwicząc bez odpowiedniego nadzoru. Czytaj więcej

Witaminy dla mężczyzn na potencję

witaminy-dla-mezczyzn-na-potencje

Wraz z wiekiem wielu mężczyzn dotyka ten sam problem – impotencja. Może być ona także skutkiem ubocznym zażywania jakichś lekarstw lub występowania chorób. Dla faceta jest to jak karanie Boże. Aby temu zaradzić sięgają więc po różne chemiczne środki i suplementy diety, których reklamy często oglądane są w telewizji. Nierzadko próbują też mocy afrodyzjaków. Lecz ilu mężczyzn tyle opinii co do efektów wspomnianych zabiegów. A wystarczy tutaj jedynie zmiana diety. Odpowiedni jadłospis z odpowiednimi witaminami zaszokuje rezultatami a dodatkowo pozwoli to zaoszczędzić na zbędnych tabletkach. Należy jednak pamiętać, aby nie oczekiwać natychmiastowych rezultatów.

Czytaj więcej

Najlepsza ochrona dla dzieci – co podawać, by wzmocnić odporność? Witamina C

najlepsza-ochrona-dla-dzieci-co-podawac-by-wzmocnic-odpornosc

Dzieci zawsze będą pełne energii i ciekawe świata. Wszędzie jest ich pełno i nie zawsze da się za nimi nadążyć. Chociaż rodzice pragną dla nich jak najlepszej ochrony to nie są w stanie wszystkiemu zapobiec. Z pewnością niejednym z nich zdarzyło się, że ich dziecko, pełne entuzjazmu i chęci do zabawy, w trakcie deszczu wybiegło na zewnątrz dość niesfornie ubrane, a po wszystkim wróciło przeziębione. Choroba chorobą, ale dla dziecka jest to jeden z lepszych sposobów na spędzenie czasu i nie powinno się mu tego zabraniać. W ten sposób można zapewnić mu naprawdę wspaniałe wspomnienia. Warto jednak zadbać o odpowiednią ochronę. Rozwiązaniem jest witamina C. Dla dzieci często lepsza jest ta w formie tabletek ze względu na jej smak i przyjemny kolor. Lecz czy jest to na pewno skuteczne?

Czytaj więcej

Magnez na skurcze mięśni i nie tylko – dla aktywnych

magnez-dla-aktywnych

Potrzeba zażywania magnezu jest istotnie ważna, zwłaszcza, że nie trzeba wiele by go stracić. Zła dieta, stres, częste picie kawy. Są to czynniki usuwające ten pierwiastek z naszego organizmu. Często ludzie dbają o jego właściwy poziom jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji. Do jego właściwości należą chociażby: aktywacja enzymów, które biorą udział w przemianach węglowodanów i tłuszczy, wpływ na prawidłową pracę mięśni, łagodzenie stresu i nerwów, zapobieganie przed miażdżycą czy zawałem. Najlepiej obeznane w temacie powinny być osoby aktywne fizycznie. W wyniku jego niedoboru mogą się zetknąć z wieloma nieprzyjemnościami, które mogą w efekcie wstrzymać ich aktywność na długi czas. Jednym z częstszych problemów są skurcze. Z pewnością nie jest trudno znaleźć osobę, która przeżyła coś takiego przynajmniej raz. Skurczom towarzyszy ogromny ból, dlatego warto się przed nimi chronić, ale jaki magnez na skurcze jest najlepszy? Czytaj więcej

notatka